Storytelling Tips Obama

Obama sprak deze week zijn State of the Union uit. En ik kijk altijd uit naar een speech van deze meesterspreker, tevens president van Amerika. Het gaat mij niet om de politieke voorstellen in zijn betoog. Wat ik interessant vind is de vraag: Is zijn verhaal aantrekkelijk en overtuigend genoeg voor het Amerikaanse volk? Tijd om een paar technieken door te nemen die zijn verhaal versterken. Tips die jou of mij ook vast kunnen helpen, als we voor publiek iets te vertellen hebben. Hoe doet Obama dat toch?

Tip 1) Wissel feiten en cijfers af met verhalen
Obama presenteert niet alleen de feiten en cijfers van zijn beleid. Hij illustreert ze met verhalen van echte mensen. Zo begint hij met verkiezingsonderwerp nr. 1 voor Amerikanen: de werkloosheid en zijn strategie om dat aan te pakken. Hij illustreert niet alleen aan de hand van cijfers en grafieken, maar neemt je mee naar persoonlijke verhalen. Jackie Bray is een alleenstaande moeder die de eindjes aan elkaar moet knopen sinds ze werkloos is geworden. Via een trainingsprogramma van Siemens heeft Jacky weer een baan gevonden. En ook over Bryan Bitterby, die zijn baan in de meubelindustrie verloor en nu is omgeschoold en werkt bij een fabrikant van windturbines. Obama laat zo duidelijk zien dat hij oog heeft voor de impact die de werkloosheid op de ‘gewone’ Amerikaan heeft. En dat hij met ze meeleeft en kansen creëert.

Tip 2) Richt je op nu en op de toekomst
Zeker in tijden van tegenslag en crisis, is het een retorische wijsheid om mensen mee te nemen naar hoe het beter zou kunnen worden in de nabije toekomst. De zogenaamde ‘wat nu is’ en ‘wat zou kunnen’ -verhalen. Obama vertelt over het contrast tussen wat nu de situatie is en wat er zou kunnen gebeuren als het Congres zijn voorgestelde beleid overneemt. Bijvoorbeeld bij belastingen voor bedrijven.
Nu: “Right now, companies get tax breaks for moving jobs and profits overseas. Meanwhile, companies that choose to stay in America get hit with one of the highest tax rates in the world.”
Toekomst: “If you’re a high-tech manufacturer, we should double the tax deduction you get for making products here. And if you want to relocate in a community that was hit hard when a factory left town, you should get help financing a new plant, equipment, or training for new workers.”

Tip 3)    Versterkend taalgebruik
Obama gebruikt veel tegenstellingen en herhalingen. Het zijn bekende hulpmiddelen bij storytelling. Hij heeft het (meerdere keren) over wat je moet ‘stoppen’ en ‘starten’, over conservatieven en liberalen, over arm en rijk. Zijn speech krijgt zo een herkenbaar ritme voor toehoorders. Daarnaast gebruikt Obama visueel aantrekkelijke woorden, zoals de “gevoelstemperatuur in Washington’. Ook speelt Obama met eerdere succesvolle presidentiële uitspraken, zoals die van JFK als hij business leiders vraagt ‘ask yourselves what you can do to bring back jobs to your country’.  Dit roept meteen herkenning (gevolgd door acceptatie) op bij publiek.

Tip 4)     Memorabel einde
Zorg dat je het einde van je speech sterk afsluit. Mensen onthouden het slot. Obama doet dat door een persoonlijke anekdote te verbinden aan zijn oproep voor verbinding en vooruitgang in Amerika. Hij vertelt hoe trots hij is op de vlag die hij gekregen heeft van de SEAL’s die Osama bin Laden hebben opgepakt in Afghanistan. Hij vertelt over de herinnering die de vlag oproept bij hem: over hoe ze samen (de SEAL’s, republikeinen en democraten, Hillary en Obama) deze taak aangepakt hebben. En hij ziet in deze vlag (hoe symbolisch voor Amerika!) de oproep om samen verder te bouwen aan de toekomst van dit land.
So it is with America. Each time I look at that flag, I’m reminded that our destiny is stitched together like those fifty stars and those thirteen stripes. No one built this country on their own. This Nation is great because we built it together. This Nation is great because we worked as a team. This Nation is great because we get each other’s backs. And if we hold fast to that truth, in this moment of trial, there is no challenge too great; no mission too hard. As long as we’re joined in common purpose, as long as we maintain our common resolve, our journey moves forward, our future is hopeful, and the state of our Union will always be strong.”

Deze week laat Obama zien dat hij goed warmgedraaid is voor zijn herverkiezingscampagne. Benieuwd ook welk verhaal Romney of Gingrich gaan vertellen als ze klaar zijn met debatteren. Nu al spannend!

Schrijf een reactie